Musiktipps aus der amerikanischen Kirchenwelt

Kirche

Das Blog von Musicacedemy wäre mir nie aufgefallen, wenn nicht ein Link von dort auf unser Blog gekommen wäre – der Focus des Blogs liegt nämlich weit außerhalb meines Wahrnehmungshorizontes, nämlich „Worship Music“, Kirchenmusik. In den USA gibt es dank einer relativ ungebrochenen Religiosität und des Wettbewerbs der zahllosen Kirchen um Seelen einen riesigen Markt für christliche Musik jeglicher Stilrichtungen, die dazu noch äußerst populär werden können (siehe das Grauen namens „Creed“). Musicacademy verkauft eigentlich Lehrbücher und DVDs für Kirchenmusiker, doch das Blog bietet einige schöne Tipps, die sich in jedem Proberaum gut machen, selbst wenn man „666 Deluxe“ heißt und gerade den Song „Schweinedarmsodomiejesus“ probt. Hier ein paar Ausschnitte aus einem Post mit dem schönen Namen „Worship Bass“:

Don’t play like a frustrated lead guitarist.
Many bass players who have transferred over from guitar can play the right notes but still think like a lead instrument rather than rhythm section. So a lot of bass players fill up way too many notes, partly because they have the dexterity to play faster than the music requires and because they get bored of the consistency and feel the need to express themselves. Bass is a team role just like drums. If that consistent underpinning of the song seems boring then you are probably playing the wrong instrument.

Timing is everything.
Cool riffs played out of time sound so much worse than even simple phrases in time. Especially if you are into playing damped ghost notes. These are pointless unless they are really in time so practice with a metronome if necessary.

Taste is everything.
I hear so many bass players throwing random notes into their licks. Chord tones (notes from the chord being played) is often a great start to tasteful lines.

Tone is not everything, but it helps!
Great tone is not just about the amp and guitar but also to do with your sense of touch. Don’t just pluck notes in the same area of the string. Experiment with playing over the neck or next to the bridge. Volume and tone controls can make a big difference too.

Careful of the funk!
Most bass players go through their funk stage, but please don’t inflict it on the rest of the church unless you are a) in a black majority church that can actually play funk b) in a black majority church that can actually play funk.

Link

Sing Halleluja,
DasDAS

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1 Antwort auf “Musiktipps aus der amerikanischen Kirchenwelt”


  1. 1 DasArne 18. November 2009 um 16:36 Uhr

    der letzte punkt is der brüller

    was hab ich gelacht :-)

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